"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Thursday 28 August 2014

Macamana Nak Naikkan Hemoglobin (HB) Ibu Hamil?

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Selalu kalau kita hamil, apa masalah utama yang biasa terjadi pada ibu-ibu semua? Pertama, sakit belakang dah pasti apabila baby dalam perut semakin membesar, kedua kejang atau krem atau orang dulu-dulu panggil sengkak mengkarung, ketiga masalah hemoglobin yang rendah. Kali ni perkongsian berkisarkan masalah yang ketiga tu. Low Hemoglobin atau HB yang rendah. 


Masalah yang kerap berlaku bagi ibu-ibu hamil
Apa yang selalu jue praktikkan ketika hamil untuk meningkat hb, jue banyakkan makan sumber dari zat besi. Dan makan vitamin yang doktor bagi tu, tapi lepas ni rasa nak makan vitamin yang semulajadi pulak sebab masa hamil anak pertama dan kedua xjumpa lagi vitamin yang lekat dihati ini.Makan obimin je, xtau pulak masa yang obimin ni vitamin sintetik sebenarnya. Kalau hamil lagi, pilihan sumber zat besi atau iron yang jue pilih sudah pastilah Vitalea Iron Formula. Nama pun iron formula kan, yang pentingnya sumbernya berasaskan semulajadi yang mana memang tubuh badan kita memerlukan untuk menutupi ruang-ruang nutrien dalam badan yang kosong.


Sumber-sumber zat Besi Yang boleh bantu Mengurangkan Masalah HB yang rendah.



Kekacang juga merupa sumber zat besi yang sangat baik untuk elak anemia.
Kat sini ada serba sedikit info mengenai Zat Besi. Jom baca tambah ilmu yang kita kurang. Moga bermanfaat untuk semua khasnya ibu-ibu hamil. 


Zat besi atau iron adalah nutrien penting untuk badan manusia. Seorang lelaki dewasa yang sihat mempunyai 40 hingga 50 mg iron per kilogram berat badan manakala bagi wanita dewasa mempunyai 35 hingga  50 mgs per kilogram berat badan.

Iron memainkan peranan penting dalam pengangkutan oksigen daripda paru-paru ke tisu. Iron bergabung dengan oksigen di dalam paru-paru dan melepaskan oksigen dalam tisu-tisu yang memerlukan. Iron digunakan dalam pembuatan haemoglobin. 

Iron juga berperanan penting dalam fungsi normal imuniti. Kekurangan iron telah menunjukkan badan kita mudah mendapat jangkitan. 

Sumber terbaik zat besi berasaska makanan ialah hati, tiram, kerang, buah pinggang, daging tanpa lemak, ayam/itik dan ikan. Kacang dan sayur yang dikeringkan adalah sumber iron yang baik daripada tumbuhan.

Kekurangan zat besi boleh menyebabkan kita merasa letih, lemah badan, berdebar2 atau sakit dada, sukar untuk bernafas dan juga anemia.
Haa xke bahaya untuk kesihatan tu. Nak pula kalau hamil nanti leh kesan kat bayi dalam perut pula. 

Akhir sekali jue nak kongsikan tips bagaimana kita nak memastikan bahawa HB kita sentiasa tinggi terutama bila dah tiba masa nak pergi buat pemeriksaan di klinik sakit puan. Pertamanya, pastikan sebelum pergi check hb, makan makanan yang kaya zat besi dahulu seperti dalam gambar di atas. Bayam, daging merah, hati, kerang, dan banyak lagi..boleh google je tau. 

Atau nak lebih berkesan, 2-3 hari sebelum tarikh pemeriksaan tiba, cuba pulun makan zat besi banyak-banyak. Seterusnya kalau nak bagi lebih berkesan ambil Iron tablet setiap hari. Pilih yang semulajadi. Kalau jue memang la jue suggest kan Vitalea Iron Formula tu serba dah tau sumbernya semulajadi. Selamat, halal dan berkesan. 

Amboi panjang juga jue membebel kat sini. Apa-apa pun semoga anda semua boleh memanfaatkan info yang jue berikan ini ye. 

Sekian, 
Salam sayang dari, 
Jue@ mama marlisha
Konsultan produk Ibu Hamil
019-9895564
FB page : Marlisha Health N Beauty


No comments:

Post a Comment