"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Sunday 23 November 2014

7 Petua Elak Mabuk Ketika Dalam Kenderaan

Pernah tak anda mengalami mabuk ketika dalam kereta atau kenderaan lain semasa travel ke tempat yang jauh? Masa kecil-kecil dulu jue biasa sangat mabuk dalam kereta sampaikan nampak kereta jadi fobia nak naik. Kalau nak pergi mana-mana naik kereta mesti jue dah rase pening walaupun belum lagi naik kereta. Kelakar pun ada, xfaham juga kenapa selalu jadi macam tu. Kalau mak dan ayah ajak balik kampung lagile, dala kepala mesti fikir camana nak elak mabuk ni. Tetapi bila meningkat dewasa ni alhamdulillah naik kereta jalan jauh xada masalah cuma yang masalah naik kenderaan berat je macam bas dan kapal terbang. Mudah sakit kepala dan rasa nak muntah.

Jalan jauh Memeningkan kepala

Jadi, sekarang jue nak kongsikan tips atau petua untuk menghilangkan rasa mabuk ketika dalam perjalan yang jauh mahupun dekat. Adalah beberapa petua/tips setelah mengumpulkan semua tips dalam google jue jadikan list untuk memudahkan rujukan.

  1. Sebelum memulakan perjalan pastikan anda berada dalam kondisi yang sihat, sudah makan dan minum supaya terhindar dari perut masuk angin.
  2. Bawa bekal gula-gula berangin atau asam-asam bagi membantu elakkan rasa mual.
  3. Kupas ubi keledek berwarna kuning dan makan mentaha-mentah apabila terasa loya dalam perjalanan.
  4. Minum 3 sudu lebah madu asli yang dicampurkan sedikit garam sebelum memulakan perjalanan.
  5. Tutup penghawa dingin dan biarkan angin luar masuk
  6. Hiris halia nipis-nipis dan kunyahlah halia itu, atau boleh masukan hirisan halia dalam termos dan jadikan ia minuman dalam perjalanan.
  7. Atau boleh telan pappermint ginger plus dari produk Shaklee, sangat berkesan tau sebab saya dah try...lagipun cara ini paling mudah dan senang untuk disediakan.

Mudah je kan, xperlu pening2 fikir macamana nak elak pening kepala dalam kereta, readykan dengan tablet pappermint ni ajer. Tak pun boleh telan sebelum memulakan perjalanan anda. Selamat mencuba ye!

SID cun
Junaida Watie ~ 0199895564

http://instagram.com/duta_langsing_dan_cantik





No comments:

Post a Comment