"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Wednesday 3 September 2014

Cara Kuruskan Badan

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Kali ni jue nak kongsi salah satu atau lebih lagi cara untuk Kuruskan Badan dengan lebih selamat, sihat, dan berkesan. Pernah dengar tak yang bila kita selalu minum teh hijau tubuh badan lebih banyak menghasilkan metabolisme. Bila metabolisme meningkat peluang untuk kuruskan badan juga akan meningkat. 


Selalu Yang Guna Teh Hijau ialah Kaum Cina yang dipercayai dapat memelihara Kesihatan Badan mereka
Menurut Konsultan diet Wolipop, Dr. Phaidon. Toruan, teh hijau bukanlah ubat kurus tetapi ia membantu proses pembakaran lemak. Teh hijau secara umum berfungsi untuk membakar lemak ketika bersenam, dan memblok lemak dari berkumpul dalam badan, dan sebagai penstabil gula dalam darah.
Menurut kajian di Jepun pada 1994 pula, orang yang mengamalkan lima cangkir teh hijau sehari atau lebih, memiliki risiko kematian yang lebih rendah pada usia muda berbanding mereka yang tidak mengamalkannya. Kajian itu dilakukan terhadap 40,000 orang. Ini bermakna teh hijau mampu memberikan kesihatan kepada tubuh manusia ( jadi betullah petua kaum Cina tu).

Selain itu, teh hijau juga dipercayai dapat mengelak penyakit jantung. Para saintis berpendapat, teh hijau menjaga saluran darah agar lebih stabil dan lancar untuk mengawal tekanan darah. Apabila saluran darah berjalan dengan lancar maka risiko saluran darah tersumbat yang menjadi punca utama serangan jantung boleh dielakkan.

Lagi kelebihan minum teh hijau adalah :-

- mengurangkan risiko penyakit kanser. Teh hijau mempunyai kandungan antioksidan yang kuat, jadi ia berupaya membunuh sel kanser dan melindungi sel sihat. 

- membantu mengurangkan kolestrol jahat dan meningkatkan kolestrol baik di dalam badan. Jadi tahap kolestrol lebih terjaga.

- mengurangkan risiko penyakit Alzheimer dan ParkinsonTerdapat kajian yang dilakukan ke atas tikus, menunjukkan bahawa teh hijau dapat melindungi sel-sel otak daripada mata dan memulihkan sel-sel otak yang telah rosak.

Kandungan asid amino semula jadi iaitu ‘Theanine’ di dalam daun teh dianggap boleh memberikan kesan tenang kepada peminum teh.

-‘Catechin’ di dalam teh adalah sejenis agen antibakteria dan antivirus yang kuat untuk  merawat serta menghalang penyebaran pelbagai penyakit  termasuk kanser.

Kandungan antioksida dan antiradang di dalam teh hijau dapat membantu  mengurangkan tanda-tanda penuaan dan kedutan pada wajah.

Jadi dapat dirumuskan di sini bahawa betapa banyaknya kelebihan dan manfaat jika kita selalu mengamalkan meminum teh hijau. Sekarang jue obses sangat nak kurus lagi walaupun berat badan jue tidaklah seperti orang yang berisi, cuma ingin kembali langsing seperti anak dara je belum lagi. Jadi daripada tak suka langsung sekarang ni dah jadi macam faveret pulak. Hari-hari rasa nak minum walaupun rasa malas nak bancuh..huhu. Memang dah jadi amalan pun sekarang ni. Nak tau teh hijau apa yang jue minum, bukan takat meningkatakan metabolismeku malah mata automatik terang benderang lepas minum hihi..bukan over claim ya tetapi kenyataan. 

Ok jue minum teh hijau Shaklee iaitu Cinch Tea mix, Memang agak pahit tetapi boleh campur dengan madu atau lebih best dengan Performance Drink Shaklee. Memang super duper sedap pulak. Tu xleh tinggal lagi tu.


Amalkan minum Teh hijau ye untuk kekal langsing dan lebih kurus

Ok dah habis dah perkongsian tentang teh hijau dari jue ye. Moga anda membaca dan menjadi lebih bijak untuk membuat pilihan kurus secara sihat atau sebalinya. Mata pun dah kejap2 tutup ni, ngantuk sangat mengarang entri pasal teh hijau ni. Nak pekena teh hijau takut pulak xleh tidur sampai pagi.hihi, ok teman-taman semua selamat malam dan jangan lupa amalkan teh hijau untuk kecantikan dan perlangsingan badan :)

Whatsapp/sms 019-9895564

FB : Junaida Watie
Fanpage : Marlisha Health N Beauty


No comments:

Post a Comment