"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Sunday 7 September 2014

Petua Halau Lipas

Haisssh geram betul dengan lipas nih. Sering ganggu jue dan anak-anak dalam rumah ni. Poning dah kepala ni memikirkan macamana nak halau lipas ni bagi dia tak suka duduk dalam rumah ni. Nyampah dah asik terkejut je, tengah update new entri kat blog tiba-tiba muncul jek. Pastu bila nak ketuk, hai lesap macam tu jer, patutlah ada perumpamaan "lipas Kudung" hehe.

Nak tak nak kena cari juga jalan penyelesaian, dah bosan dah kat mana sudut mesti ada lipas. Bukan sekor dua malah dah beranak pinak dah nih. Tu yang buat bertambah geram je. Akhirnya terpaksa menggunakan khidmat pakcik google, terjumpalah entri petua untuk halau lipas. Nak abadikan dalam myblog ni supaya senang kalau ada lagi lipas leh rujuk sini.

Jom kita baca petua-petua tradisional ni, mana tahu ia berguna dan berkesan bagi kita yang banyak lipas kat rumah tu;-


Lipas 


1) Dengan menggunakan kaedah sabun wangi.
-  Sabun tu mesti wangi xkisahlah brand apa2 pu janji wangi, Lipas memang xsuka bau2 wangi nih. Kalau boleh potong kecil2 dan letak di setiap sudut cth dalam laci ker, kabinet, tempat letak bawang dan mana2 lah yang lipas suka lepak.Bila lipas bau wangi sabun tu inshaAllah mesti lipas tu lari jauh2. 

2) Dengan menggunakan timun 
Timun itu diambil bahagian hujungnya atau pangkalnya dan diletakkan di sudut2 yang lipas suka duduk juga. Samada lipas akan mati atau pergi jauh dari situ nanti. Selain itu, boleh juga gunakan lemon, serta merta lipas akan lari u olls. Tapi kalau dah kering jangan lupa ganti baru sebab baunya makin hilang bila dah kering.

3)Kaedah letak daun pandan
- biasalah lipas kan xsuka bau2 wangi. Lipas ni macam tikus jugak suka temapt2 yang bersepah dan kotor sikit, so nak senang kita cuba letak daun pandan kat tempat yang biasa lipas duduk. Comfirm lipas akan lari. Boleh juga gunakan daun kari. 

Ok done editing ini petua, harap-harap bergunalah buat diriku ini. Mana taknya malam tadi tengah buat new entry kat blog, adalah 2-3 ekor lipas nak join sekaki..huhu memang nak kenan ketuk dengan jue ni haha geram jek! 

ok Buat sapa2 yang mengalami masalah yang sama ni mudah2an ianya bermanfaat untuk korang juga yer..Siaplah kau lipas daku kerjakan lepas ni :))))


Sekian 

Jue I Jom halau Lipas '',

2 comments:

  1. bagus info ni! kat stor rumah saya banyak lipas! eeee geli bila fikir pasal tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah rumah sy pun...sb goggle cari n share di sini hehe

      Delete