"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Thursday 9 October 2014

Melawan Kanser Dengan Antioksidan

Adakah Kanser mempunyai penawar? Wallahualam, semuanya kuasa Allah. Tugas kita sebagai manusia biasa adalah mencari jalan dan berusaha sedaya boleh untuk mengubati penyakit ini, selebihnya haruslah di serahkan pada Allah s.w.t.

Sebelum ni memang saya xjangka yang akan terjun dalam bidang kesihatan, ingat nak berbisnes je. Tetapi dengan Shaklee saya sedar bahawa sekadar jual produk aje memang tidak cukup, saya sedar yang khidmat nasihat amat perlu bagi menghadapi pesakit-pesakit yang ingin makan suplemen kesihatan bagi merawat penyakit kronik seperti kanser, darah tinggi, cyst, dan lain-lain. Saya perlu kuat untuk menguatkan mereka. Niat saya memang dah berubah, kalau dulu kerana duit kini kerana ingin melihat ramai lagi yang sihat.

Ok berbalik pada tajuk, kenapa saya katakan pengambilan antioksidan banyak membantu untuk kita melawan kanser adalah kerana Antioksidan merupakan bahan kimia yang diperlukan tubuh untuk meneutralkan radikal bebas dan mencegah kerosakan yang ditimbulkan oleh radikal bebas terhadap sel normal, protein dan lemak. Radikal bebas merupakan hasil sampingan daripada proses penjanaan tenaga oleh badan kita. 

Antioksidan mampu melawan dan membunuh kanser
Antioksidan menstabilkan radikal bebas dengan melengkapkan kekurangan elektron yang dimiliki radikal bebas, dan menghambat terjadinya reaksi berantai dari pembentukan radikal bebas. Radikal bebas juga menyebabkan kolesterol LDL menjadi lebih teruk dan menyebabkan kerosakan di merata tempat dalam tubuh kita.

Jadi badan memerlukan antioksidan seperti vitamin, mineral dan enzim yang dapat melindungi tubuh dan memperlahankan kemusnahan sel disebabkan pengoksidaan bagi memelihara kesihatan tubuh.

Antara contoh antioksidan Vitamin A,C dan E, lycopene, beta carotene dan beberapa lagi.
Sebaik-baiknya kita perlu mendapatkan diet yang kaya dengan antioksidan dalam makanan bagi menjamin pelbagai zat berbanding nutrien khusus dalam satu-satu jenis suplemen.

Jadi bagi menjaga kesihatan kita memerlukan antioksidan setiap hari untuk mengelak dari sel kita rosak dan akhirnya menyebabkan kanser. Untuk pesakit kanser juga digalakkan mengambil antioksidan bagi melawan kanser tersebut. Selain itu juga, dalam islam terdapat beberapa doa dan ayat yang boleh dibaca untuk pesakit kanser. Apa yang penting usaha dan tawakkal pada Yang Maha Esa agar segala sakit dapat dikurangkan InshaAllah.

Info dan sumber adalah dari gabungan artikel-artikel dalam internet.

Junaida Watie
www.empayarmarlisha.com






No comments:

Post a Comment