"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Friday 24 October 2014

Salam Maal Hijrah 2014

Assalamualaikum dan selamat pagi semua

Salam Maal Hijrah Buat Semua Umat Islam

Alhamdulillah kita bakal memasuki Tahun Baru Islam, Salam Maal hijrah diucapkan buat semua umat Islam di atas muka bumi Allah ini. 

Bila bercerita tentang tahun baru Islam, pernah tak kita imbas kembali apa perkara yang paling baik pernah kita lakukan sepanjang kita hidup?

Jujur saya katakan saya bukanlah insan yang baik, namun saya selalu berusaha untuk menjadi baik seperti orang lain yang menuju jalan Allah. 

Bila saya imbas kembali saya dulu-dulu, saya rasa saya sungguh jahil, saya begitu seronok menikmati nikmat yang Allah berikan sehingga saya lupa saya ni adalah Hak Allah. Saya leka dengan barang-barang branded, saya leka tentang aurat, saya leka tantang tanggungjawap seorang ibu dan isteri yang baik, saya juga leka tanggungjawap seorang anak, seorang menantu, juga yang paling penting saya leka sebagai umat Islam. Selalu aje melakukan dosa, lepas tu saya buat-buat lupa untuk bertaubat walhal saya tahu saya berdosa. Astagfirullahal Azim..


Saya tak tahu sejak bila, namun apa yang saya perasan bisnes yang saya lakukan sekarang banyak merubah 99% hidup saya. Saya menjadi seorang yang lebih sabar, tabah, hilang perasaan benci, memaafkan orang yang menyakiti hati saya dengan mudah, lebih baik hubungan sesama manusia, bijak mengawal emosi, tidak terlalu demand dengan suami (hihi)alhamdulillah yang ni, berperasangka baik walaupun kadang2 pada awalnya geram (inshaAllah akan diperbaiki), berpakaian pun sekarang ni kurang selesa pula dengan pakaian ketat2, Ya Allah Alhamdulillah. Nikmat yang Kau Turunkan ini sangat2 ku syukuri. Kerana memberi ruang padaKu untuk berubah menjadi lebih baik daripada diriku yang lepas.


Bukanlah nak mengaibkan diri sendiri, tapi saya rasa bersyukur sangat2 kerana saya diberi peluang untuk berubah menjadi lebih baik. Kadang2 bila imbas kembali memang syahdu sehingga tak mampu menahan airmata ini dari jatuh. 

Kalau dulu mulut ini jarang sekali untuk berzikir sekarang alhamdulillah setiap pagi saya mesti teringat untuk berzikir, berdoa dan solat sunat. 

Kalau dulu saya bukan seorang pemaaf tetapi kini alhamdulillah saya mengerti saya tak layak untuk tidak memaafkan sesiapa yang menyakiti hati saya. 

Kalau dulu mulut ini jarang menyedekahkan Al-fatihah buat sekarang alhamdulillah sekurang2nya saya tidak lupa untuk berbuat sedemikian.

Sesungguhnya setiap yang berlaku sudah ditakdirkan olehNya. Jika kita terpesong maka cepat2 lah berubah sebelum berjumpa denganNya. 

Nikmatilah dunia ini dengan rasa bersyukur dan berhijrahlah ke arah yang lebih baik inshaAllah.


Nurkilan ikhlas dari saya,

SID Junaida Watie (930073) - 019-9895564
My Instagram

Kisah anakku yang menyayat hati

2 comments: