"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Saturday 25 October 2014

Apakah PCOS?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ni lambat sikit update blog, badan xsihat. Dalam proses recovered dari demam dan selsema. Masa ni memang xtinggallah vitamin untuk menguatkan antibodi melawan penyakit, antara yang saya amal masa sakit ni adalah, vit c plus diambil 2biji setiap jam, nutriferon 2sachet sehari, dan b compleks..kadang2 tu ambik garlic 2biji. Tu cerita bila badan ni xsihat. 


Namun isi entri kali ini adalah mengenai PCOS. Apakah itu PCOS?

Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS) atau Sindrom Ovari Polisistik adalah penyakit hormon yang melibatkan sistem reproduktif wanita ketika masih berada dalam umur kesuburan mereka. Apabila wanita yang mengalami masalah hormon, kemungkinan besar mereka berisiko untuk mengalami PCOS.


PCOS adalah masalah endokrin yang utama wanita. PCOS adalah punca utama 80% wanita mengalami infertiliti yang disebabkan oleh kegagalan ovulasi. Adalah dianggarkan 100% wanita mengalami PCOS dan kalau ultrasound digunakan sebagai kriteria PCOS, peratusannya lebih tinggi iaiti 20%-30%.


Apakah kriteria-kriteria simptom-simptom?

  • Ketidaktentuan atau tiada ovulasi. - Ini selalunya dengan kitaran haid yang tidak menentu. Kitaran panjang (>42 hari), darah turun berlebihan dan panjang. Pendarahan haid yang banyak boleh menyebabkan anemia.
  • Terdapatnya ciri-ciri "hyperandrorgenism" sama secara klinikal atau ujian darah.- Hyperandrogenism adalah keadaan di mana seseorang itu  mempunyai paras hormon androgen/testosterone (hormon lelaki) yang tinggi dalam darah. Secara klinikalnya, wanita ini mempunyai masalah jerawat, alopecia (rambut botak) dan hirsutism (bulu-buluu halus berlebihan di muka, dada dan perut). Kalau ujian darah dilakukan seperti serum Testosterone menunjukkan parasnya tinggi.
  • Ultrasound menunjukkan ovari-ovari mempunyai banyak cyst-cyst kecil (purata 1cm) berkumpul dipinggir dinding ovari membentuk satu rangkaian kalung mutiara.

Apakah kompilasi-kompilasi atau masalah-masalah berkaitan dengan PCOS?

  • Komplikasi masa pendek - masalah kitaran haid tidak normal termasuklah haid berhenti, masalah hirsutism dan masalah kesuburan infertiliti
  • Komplikasi panjang - obesiti, masalah metabolic dan rintangan insulin kolestrol tinggi, sakit jantung serta diabetes.
  • Semasa mengandung - darah tinggi dan hyperplasia dinding rahim yang boleh menyebabkan kanser rahim.

Cara Mengatasi PCOS

Salah satu punca PCOS adalah baka atau genetik, maka tiada rawatan khusus untuk PCOS tetapi ia masih boleh dikawal dengan cara:
  • mengurangkan berat badan
  • makan banyak buah-buahan dan sayur ulam dan menjauhkan diri dari makan junk food, fast food dan makanan yang banyak pengawet
  • pilih cara gaya hidup sihat, banyakkan senaman
  •  mengambil suplemen yang sesuai

Suplemen Shaklee yang sesuai untuk penghidap PCOS

  1. Vitalea Iron Formula
  2. B complex
  3. Zink complex
  4. Omegaguard
  5. GLA complex.

Untuk mendapatkan suplemen-suplemen anda boleh hubungi saya Pengedar terbesar di Kajang dan Semenyih melalui talian 019-9895564 (sms/whatsapp/instagram)

Junaida Watie
SID Selangor
930073
my Ig : Duta Langsing dan Cantik


No comments:

Post a Comment