"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Wednesday 22 October 2014

Mengapa Selalu Mengantuk dan Lesu?

Kerja seharian di ofis selalu menyebabkan kita letih. Surirumah pun selalu juga letih, menguruskan hal anak-anak, suami dan juga hal2 rumah nampak aje mudah, tapi sememangnya memerlukan tenaga yang banyak. Apabila kita selalu letih, sudah tentu kita lesu dan selalu mengantuk untuk berehat. Badan pun dah xda energy untuk buat kerja kan?





Xkira apa pun pekerjaan yang kita lakukan tenaga yang banyak boleh membantu kita melakukan kerja dengan baik dan pantas. Tahukah anda apa sebenarnya punca mengantuk dan kelesuan kita ni? Saya pun selalu alami masalah seperti ini, sekarang ni saya atasinya dengan pengambilan vitamin semulajadi dari Shaklee. Alhamdulillah ia sangat membantu menambah tenaga dan mengekalkan tahap kemengantukan saya ini.


Namu apa sebenarnya punca-punca kita rasa ngantuk  dan keletihan ini?

Betul ke kekurangan air menyebakan kita berasa mengantuk walaupun cukup tidur

  1. Kekurangan zat besi dan vitamin B12-Kekurangan zat besi dan vitamin B12 boleh membawa kepada penyakit anemia. B12 pula berfungsi dalam sistem darah dengan membantu membawa oksigen ke serata badan. Zat besi pula penting dalam penghasilan darah merah. Tanda-tanda penghidap anemia ialah kelihatan kekuningan, tetapi jika kamu letih dan cepat emosional cubalah ambil B12.
  2. Dehidrasi -  Kajian menunjukkan walaupun kita kehilangan air pada kadar yang sederhana, daya tumpuan dan mntal boleh terganggu dan menjadi lembap. Keadaan ini seterusnya akan menyebabkan badan menjadi letih dan lemah. Sekiranya anda rasa letih dan tidak mampu  berfikir dengan baik serta diiringi dengan rasa mengantuk,cuba minum satu hingga 2 gelas air dan lihat kesannya.
  3. Kurang tidur atau tidur yang tidak berkualiti - Buan mudah untuk mendapatkan tidur yang cukup dan berkualiti. Ramai yang gagal tidur dengan lena disebabkan gaya hidup yang tidak sihat. Tidur yang cukup bukan semata-mata untu kecantikan, yang lebih penting ia mempengaruhi tahap kesihatan kita.
  4. Kekurangan Tenaga - Makan yang sedikit dan diet yang keterlaluan juga menyebabkan kita hilag tenaga seterusnya mengakibatkan keletihan dan rasa mengantuk. Apabila paras glukosa rendah, anda akan lemah dan muda pitam. Jadi sarapan pagi jangan skip, wajib ambil walaupun hanya sekeping roti atau segelas minuman berprotein tinggi.Ia sangat membantu untuk kita fokus pada kerja kita.
  5. Sleep Anea (Gannguan semasa tidur) - Apnea disebabkan oleh saluran pernafasan yang tersekat ketika tidur. Ia menyebabkan anda berdengkur dan kemudiannya tidak bernafas. Selepas itu secara tiba-tiba anda bangun kerana sesak nafas. Setiap gangguan mengejutkan anda dari tidur tapi mungkin anda tidak sedar. Hasilnya anda tidak dapat tidur yang berkualiti dan prestasi anda disiang hari akan merudum. Langkah keselamatannya anda perlu mengurangkan berat badan anda. Jika tidak ia berisiko untuk mendapat stroke. dan serangan jantung.
  6. Penyakit Kencing manis - Walaupun kadar gula tinggi dalam darah, disebabkan sel2 tidak dapat menggunakan glukosa dengan baik tenaga tetap tidak dapat dihasilkan. Akibatnya kita pesakit kencing manis akan mudah letih. Tips atasinya kena kawal pemakanan juga iaitu kena diet seimbang dan kawal pengambilan kalori.
Untuk mengatasi masalah seperti ini, pemakanan yang seimbang dan kaya zat besi perlu diambil. Jika anda susah untuk makan makanan yang kaya zat besi, anda boleh cuba multivitamin Vitalea Iron Formula untuk dapatkan zat besi yang cukup setiap hari.
Multivitamin tertua Di Dunia, Kaya dengan Zat Besi. Khas untuk mengatasi anemia atau kekurangan darah
Hubungi Saya Pengedar Multivitamin Vitalea untuk atasi masalah keletihan dan rasa mengantuk anda.

Junaida Watie Whatsapp/sms 019-9895564
My IG (Instagram)

No comments:

Post a Comment