"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Thursday 9 October 2014

Punca-punca Di Serang Kanser

Terdapat pelbagai punca-punca seseorang itu diserang kanser. Namun ramai doktor xmampu memberikan apakah punca -punca yang tepat mengapa seseorang itu boleh menghidap kanser. Ada yang mengatakan berpunca dari faktor pemakanan, sinaran uv, keturunan, dan kelemahan sistem imun (sistem melawan penyakit), dan juga jangan terkejut jika ia disebabkan oleh produk kecantikan yang kita amalkan.

Ok secara jelaskan di sini saya senaraikan beberapa punca terjadinya kanser. Antaranya adalah :-

  • Karsinogen kimia
    Dedahan kepada bahan kimia karsinogen akan meningkatkan lagi risiko. Contoh karsinogen:
    Asap rokok: telah diketahui umum apa yang terkandung dalm asap rokok.
    Bahan kimia di tempat kerja: seperti asbestos, benzene, formadehyde dll.
  • Umur
    Pada usia yang semakin meningkat, badan mungkin telah mengumpul sel-sel yang rosak dari masa ke semasa. Pertahanan tubuh juga akan menjadi semakin kurang berkesan dengan pertambahan usia.
  • Faktor cara hidup
    Diet yang tidak sihat juga boleh menyumbang kapada penyakit ini. Pengambilan banyak buah-buahan dan sayuran yang mengadungi vitamin dan mineral serta anti oksida dapat membantu melindungi tubuh dari bahan yang tidak deperlukan badan dan menyihatkan sistem pertahanan tubuh.
    Makanan yang berlemak yang boleh menyumbang kepada obesiti, kurang aktiviti fizikal dan pengambilan alkohol akan meningkatkan lagi risiko kanser.
  • Sinaran
    Dedahan kepada sinaran radiasi atau bahan radioaktif dan sisa atau output dari aktiviti nuklear yang berlebihan dan melebihi dos juga akan antara penyebab kanser. Tetapi jangan takut untuk melakukan ujian x-ray kerana ia adalah dalam dos yang rendah.
  • Jangkitan
    Sesetengah virus mempunyai hubungkait dengan kanser seperti mereka yang dijangkiti virus hepetitis B atau C berisiko untuk mendapat kanser hati. Virus HPV (human papillomavirus) juga dihubungkaitkan dengan kanser servik bagi wanita.
  • Sistem imun
    Tubuh yang mempunyai sistem imun yang rendah seperti pengidap penyakit AIDS dan mereka yang menjalani terapi Immunosuppresive.
  • Genetik
    Mempunyai gen yang diwarisi secara genetik yang menyebabkan kanser. Genetik yang mempunyai kerintangan yang rendah terhadap kesan karsinogen dan juga faktor diet juga boleh menyumbang kepada sel yang tidak normal walaupun tidak mewarisinya.
Kebanyakkan kanser adalah disebabkan oleh kombinasi faktor-faktor

Tidak semua orang yang terdedah kepada karsinogen atau mengamalkan cara hidup yang tidak sihat akan mendapat kanser. Contohnya, tidak semua perokok mendapat kanser paru-paru. Semua dari kita juga terdedah kepada karsinogen dari masa ke samasa.
Badan mempunyai mekanisma yang boleh melindungi kita dari kanser sebenarnya. Sel-sel yang dirosakkan oleh karsinogen akan mengalami pemulihan dengan sendiri. Sistem imum badan juga akan memusnahkan sesetengah sel-sel yang tidak normal sebelum ia berganda kepada tumor. Kemungkinan satu karsinogen dapat merosakkan satu gen dan mungkin dua atau lebih gen perlu dirosak atau diubah bagi menyebabkan sel menjadi berganda secara tidak terkawal.
Dalam kebanyakkan kes, biasanya kombinasi faktor seperti faktor genetik, dedahan kepada karsinogen, umur diet, keadaan imun sistem dll., boleh memainkan peranan yang menyumbang kepada sel menjadi tidak normal dan membenarkan ia berganda secara tidak terkawal sehingga menyumbang kepada kanser.

Bagaimana kanser dikesan?

Jika terdapat perkara yang tidak normal terbentuk pada tubuh seperti bengkakan dibawah kulit atau sakit yang berterusan contohnya batuk yang berterusan, sebaiknya menemui doktor untuk mengetahui apakah puncanya yang sebenar. Pelbagai ujian boleh dijalankan oleh doktor atau pegawai perubatan seperti x-ray, pengimejan (CT scan, PET scan) ujian darah, endoskopi dll. bergantung kepada kedudukan benjolan atau tempat yang sakit tersebut. Biasanya biopsi diperlukan untuk mengesahkan lagi sama ada ketidaknormalan itu adalah kanser atau hanya tumor yang benign. Biopsi ini dilakukan dengan mengambil sedikit tisu sel tersebut sama ada secara cucukan jarum atau pembedahan yang minor.

Sumber rujukan : http://ms.wikipedia.org/wiki/Penyakit_Barah

Banyak faktor kan terjadinya kanser itu, tetapi ia tidak tertumpu pada satu faktor sahaja, kerana kanser boleh merebak dan tumbuh di mana-mana bahagian tubuh kita. Bila difikirkan memang takut, tetapi sedarlah kita bahawa pentingnya menjaga kesihatan dan pengambilan antioksidan untuk menguatkan imun. Sebab ia datang dengan tiba-tiba, bila umur dah meningkat ke 40 an, bertambah2 kena jaga kesihatan. Ingat ye, pengambilan antioksidan di usia muda lebih baik daripada mengamalkannya setelah anda terkena kanser. 

Sekian,

http://www.empayarmarlisha.com/

Junaidawati - 0199895564

No comments:

Post a Comment